تبلیغات
زندگی به سبک نتورک مارکتینگ (بازاریابی شبکه ای)
 
 
 


تفاوت بازاریابی شبکه ای (NM: Network Marketing) با شرکت های (دسیسه های) هرمی (Pyramid)

متاسفانه گاهی اوقات تا صحبت از شکل هرمی بازاریابی به میان می آید ذهن افراد خود به خود به سمت شرکتهای هرمی سابق می رود! شرکتهایی که دارایی های افراد زیادی را چپاول کرده و متاسفانه افراد زیادی را به خاک سیاه نشاندند (!) ...
از این رو با توجه به وجه ی بسیار زشتی که این شرکتهای کلاه بردار در اذهان عمومی ایجاد نموده اند، عموما این تصور اشتباه پیش می آید که از آنجایی که در سیستم بازاریابی شبکه ای (NM) نیز باز حرف از شبکه و هرم به میان می آید باز هم همان شرکتها و با همان سیستم Pyramid اینبار باز هم قصد کلاه برداری از آنان را دارند و از این رو بدون هیچ تاملی در مقابل آنها گارد گرفته و با آن مخالف بوده و چه بسا زبان به ناسزا گفتن بگشایند!
دلیل اصلی این استنباط غلط، ساختار هرمی شکل یک نتورک یا شبکه در NM است. با این حال، دلیل یاد شدهناموجه است، زیرا همه ساختارهای سازمانی یا مجموعه ای، هرمی شکل هستند. آنچه پیرامید بودن یک مجموعه یا سازمان را تعیین می کند، نه شکل آن، بلکه نحوه عملکرد آن است. 


دکتر دین بلک (Dean Black) در کتابش با عنوان "راهنمایی آسان فهم برای موفقیت در بازاریابی چند لایه ای (MLM)" ، هرم را اینگونه تعریف می کند: « از دیدگاهی، هر گونه سازمان یا مجموعه ای که کالا یا خدمات توزیع کند، در نهایت ساختاری به شکل هرم خواهد داشت، هرمی با لایه های متعدد که هر چه پایینتر برویم، لایه ها بزرگتر می شوند. دولت ما نیز یک ساختار هرمی چند لایه ای دارد. مدارس و کلیساهای ما نیز همینطور. همه ی تجارت های موفق، چون به توزیع محصولات و خدمات می پردازند، نهایتا شکلی هرمی به خود می گیرند»


در یک دسیسه هرمی، همه یا برخی از ویژگی های زیر به چشم می خورد:
1. هیچ گونه محصولات یا خدمات قانونی از سوی شرکت ارائه نمی شود. شرکت های فعال در نتورک مارکتینگ، در دراز مدت، حقوق، پورسانتها و پاداش های مشنریان فعال را از محل سود حاصل از فروش کالاها و خدماتشان می پردازند، حال اگر پای هیچگونه فروش کالا یا خدماتی در میان نباشد - چنانکه در دسیسه های هرمی اینگونه است - آنگاه پورسانت ها و پاداش ها الزاما از مجموع پول های شرکت کنندگان تامین می شود.
2. کالاها یا خدمات بسیار گرانتر از حد معمول عرضه می شوند تا پورسانت ها و پاداش های ارائه شده به شرکت کنندگان را جبران کند.
3. «مخ زنی» و «بازی پول» ویژگی های بارز آن هستند، به این معنی که شرکت کنندگان در پیرامید صرفا قبل از عضوگیریشان به درآمد می رسند، چرا که هیچ گونه فروش کالا یا خدمات وجود ندارد. در حالی که در نتورک مارکتینگ مشتریان فعال در حقیقت توزیع کنندگانی مستقل هستند که درآمدشان فقط از محل سود حاصل از فروش بیشتر شرکتشان تامین می شود.
4. برای شرکت کنندگان غیرممکن است که به لحاظ موقعیت و درآمد از بالاسری خود پیشی بگیرند. اما در نتورگ مارکتینگ پایین دستی ها قادرند به لحاظ موقعیت و درآمد از بالاسری هایشان پیش بیفتند.
5. عدم داشتن مجوز قانونی از مراجع دولتی و قانون گذاری کشور

منبع: کتاب رموز موفقیت در بازاریابی شبکه ای (نویسنده: ه.ه. کوئک ، انتشارات ذهن آویز)

برخی از مهمترین تفاوت های این دو سیستم به نقل از سایت وزارت صنعت و معدن

بازاریابی شبکه ای دسیسه های هرمی یا شبه هرمی

دارای پروانه کسب بدون مجوز
نظارت دقیق توسط دولت و پلیس عدم وجود نظارت
پرداخت مالیات عدم پرداخت مالیات
پورسانت دهی در سیستم بانکی کشور فعالیت خارج از سیستم بانکی کشور و خروج ارز
وجود کالا و محصول جهت فروش عدم وجود کالا و یا کالای بسیار گرانتر از قیمت واقعی
عضویت و شروع به کار رایگان حق عضویت اجباری
بی اهمیت بودن سطح شما در شبکه هر چه بالاتر، پورسانت بیشتر!
همه چیز بستگی به تلاش شما دارد فقط زودتر از بقیه وارد سیستم شوید!

آخرین مطالب

» تبلیغات و اطلاع رسانی ( سه شنبه 22 تیر 1395 )