تبلیغات
زندگی به سبک نتورک مارکتینگ (بازاریابی شبکه ای)
 
 
 


پیدایش این تجارت به حدود 75 سال پیش باز می گردد، در سال 1940 کارل رنبرگ (پدر بازریابی شبکه ای در دنیا ) شرکت کالیفرنیا ویتامین را تاسیس کرد. او دریافت که نیروی فروش متشکل از تعداد زیادی از افراد که محصول کمی می فروشند از تعداد کمی فروشنده حرفه ای بهتر است. بنابر این ساختاری مبتنی بر فروش را طراحی کردند که نیروهای فروش را تشویق می کرد تا از میان مشتریان راضی نمایندگان فروش جدیدی را به شرکت معرفی کنند و شرکت به ازای فروش محصولات خود به آنها پاداش می داد .
دو تن از پخش کنندگان این شرکت به نام های ریچارد دیواس و ج.ون اندل شرکت AMERICAM  WAY ) AMWAY) را تاسیس کردند. در سال 1975 کمسیون تجارت فدرال آمریکا علیه این شرکت بعنوان یک شرکت هرمی اقامه دعوا کرد، بعد از 4 سال و صرف هزینه های بالا اموی توانست خود را در سال 1979 تبرئه کند. FTC در همان سال بازاریابی شبکه ای را بعنوان یک روش قانونی به رسمیت شناخت که درآمدش از فروش محصول است .
دستورالعمل بازاریابی شبکه ای در تاریخ 88/09/18 در ایران تهیه شد که شامل مقدمه، چهار فصل، 44 ماده و 13 تبصره است .
برای مطالعه آن می توانید به دوسایت ایران هشدار و بازرایابی شبکه ای وزارت صنعت و معدن مراجعه کنید .


[http://www.aparat.com/v/FfNdy]





همانطور که اشاره شد دستورالعمل بازاریابی شبکه ای در تاریخ 88/09/18 (هجدهم آذر ماه سال 1388) در ایران تهیه شد. از همین تاریخ شرکت ها مقدمات کسب مجوز فعالیت بازاریابی شبکه ای در ایران را آغاز نموده و در خواست های خود را تحویل مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران ( وزارت صنعت و معدن ) دادند بعد از انجام بررسی های لازم از شهریور 1390 اولین مجوزهای این نوع کسب و کار صادر شد و چندین شرکت فعالیت خود را آغاز نموده اند. از آن تاریخ تعداد شرکت ها روز به روز در حال افزایش بوده و هم اکنون حدود 15 شرکت در ایران فعالیت می کنند.
بعد از 4 سال فعالیت و صدور دستورالعمل بازاریابی شبکه ای در ایران در 16 تیر ماه سال 94 با تصویب آیین نامه اجرایی مرکز اصناف ایران، بازاریابی شبکه ای نیز مانند سایر مشاغل و تجارت ها دارای صنف و اتحادیه شد. طبق آخرین گزارشات در ایران حدود 700 هزار نفر هم اکنون مشغول فعالیت در این کسب و کار هستند.

آخرین مطالب

» تبلیغات و اطلاع رسانی ( سه شنبه 22 تیر 1395 )