تبلیغات
زندگی به سبک نتورک مارکتینگ (بازاریابی شبکه ای)
 
 
 


بررسی مساله فروش و پدیده ی غیرقانونی خرید اجباری در بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای در حالت کلی تجارت و بیزینس ساده ایست. آنچه که مهم است یاد گرفتن اصول اصلی این تجارت و تکرار مکرر آن تا رسیدن به جایگاه مورد نظر است. البته در این راه بدون افزایش اطلاعات و عدم مطالعه و رشد شخصی خودتان قطعا با مشکل مواجه خواهید شد. 
پایه و اساس بازاریابی شبکه بر مبنای دو فاکتور مهم است:
  • "فروش شخصی" در هر ماه
  • تشکیل "شبکه ای از فروشندگان" با آموزش دقیق نحوه "فروش" و نحوه ساخت "شبکه ی فروش" به آنان
بنابراین پایه و بیس این تجارت بر مبنای فروش محصولات شرکت بنا نهاده شده است. (تفاوت عمده بازاریابی شبکه ای با دسیسه های هرمی) 
یعنی هر نتورکر (بازاریاب شبکه ای) می بایست هر ماه خود اقدام به فروش محصولات ارائه شده توسط شرکت خود نماید و همچنین می بایست نحوه فروش محصولات را نیز به افراد زیر مجموعه خود آموزش داده تا آنها نیز هر ماه بتوانند در سایه ی آن آموزش ها فروش شخصی خود را در هر ماه انجام دهند و آنان نیز به نوبه خود نحوه فروش را به افراد زیر مجموعه خود آموزش دهند ... و شبکه به همین منوال به کار خود ادامه می دهد.
هر نتورکر به ازای هر دو فعالیت خود یعنی هم فروش شخصی و هم آموزش فروش به افراد زیر مجموعه از شرکت پورسانت دریافت می کند. بنابر این جایگاه فروش در این تجارت برای همه واضح و آشکار است. شما تا زمانی که خود فروش شخصی در طول ماه نداشته باشید هرگز پورسانت ای از طرف شرکت به ازای فروش افراد زیر مجموعه تان به شما تعلق نمی گیرد. بنابراین شرط دریافت پورسانت از فروش افراد زیر مجموعه، داشتن فروش شخصی در هر ماه است. حداقل میزان فروش برای هر نتورکر را هم معمولا شرکتها بصورت قوانین داخلی تعیین می کنند.
برخی گمان می کنند که بعد از تشکیل سازمان و شبکه ی فروش، دیگر خود می توانند با انجام کمترین میزان فروش تعیین شده توسط شرکت با استفاده از فروش ناشی از افراد زیر مجموعه خود باز هم پورسانت بگیرند! حال آنکه از این نکته غافل اند که شما بعد از تشکیل سازمان فروش بعنوان رهبر و الگوی این افراد می بایست همواره در همه موارد خود شما پبش قدم باشید تا افراد زیر مجموعه شما نیز با الگو قرار دادن رفتار شما همواره سعی در بهتر کردن و افزایش میزان فروش خود باشند. قطعا اگر شما خود ماه به ماه فروش شخصی خود را افزایش دهید افراد زیر مجموعه شما نیز با الگو قرار دادن شما فروش شخصی ماهانه خود را افزایش خواهند داد. ولی اگر شما کمترین میزان فروش را انجام دهید قطعا نمی توانید از افراد زیر مجموعه خود انتظار فروش بالایی داشته باشید.

حال در ادامه به بررسی پدیده ای می پردازیم که متاسفانه در برخی از شرکتها نیز شاهد آن هستیم... پدیده "خرید اجباری!"
لازمه ی پروسه فروش که در بالا آن را شرح دادیم این است که ابتدا محصولات شرکت به دست شما برسد تا شما اقدام به معرفی و فروش آنان نمایید. این کار معمولا با همکاری شرکت شما و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و یا سایر شرکتهای باربری کشور انجام می گیرد. شما هر ماه از طریق سایت شرکت اقدام به خرید آنلاین محصولات مورد نظر خود می نمایید، این محصولات توسط شرکت بسته بندی و تحویل پست شده و اداره پست محصولات را درب منزل به شما تحویل می دهد. شما نیز به معرفی محصول و فروش آن اقدام می نمایید.
متاسفانه در این چرخه گاها در برخی شرکت ها شاهد پدیده ی خرید اجباری هستیم...
در این پدیده ی غیرقانونی نتورکرها (بازاریابان) را مجبور به انجام خریدهایی با مبالغ مشخص (معمولا خریدهایی با قیمت بالا) می کنند و حتی گاها این خرید ها را لازمه ی ادامه کار و ماندن در شبکه ی خود معرفی می کنند که در صورت عدم انجام آن شخص بازاریاب را از حمایت و آموزش محروم می کنند!
وزارت صنعت و معدن و پلیس با این پدیده بسیار مخالف بوده و آن را ناقض قوانین بازاریابی شبکه ای و همچنین مخالف با ماهیت و روح بازاریابی شبکه ای می دانند و برای شرکتهایی که چنین پدیده ای در بین نتورکهای آنها وجود داشته باشد جریمه و اخطار در نظر گرفته اند. (هستند شرکتهایی که بخاطر همین پدیده از وزارت صنعت و معدن اخطار گرفته اند، جهت مشاهده شرکتهای دارای مجوز و همچنین تعداد و علت اخطارهای آنها اینجا کلیک کنید).
همانطور که گفته شد بازاریابی شبکه ای تجارتی است که همه با هر جنسیت و نژاد و هر سطح درآمدی می توانند آن را استارت زده و فعالیت خود را آغاز نمایند. حال وجود چنین پدیده هایی باعث تضعیف جایگاه این تجارت زیبا شده و قطعا قشر ضعیف جامعه را که در ابتدای امر توان خرید بالایی را ندارند را از وارد شدن به این بیزینس پویا منصرف خواهد کرد. هیچ کس منکر این امر نیست که که بیس و پایه ی این تجارت بر مبنای خرید از شرکت و فروش محصولات بنا شده، اما نباید از روز اول افرادی که از لحاظ مالی توان بالایی ندارند را در منگنه گذاشته و از آنها انتظار انجام خرید های میلیونی را داشت. بلکه می بایست به جای استفاده از چنین روش های مردودی، تمرکز را بر روی آموزش بهتر پدیده ی فروش گذاشت تا افرا بتوانند ماه به ماه بر میزان فروش خود افزوده و به فروشندگانی ماهر تبدیل شوند.

آخرین مطالب

» تبلیغات و اطلاع رسانی ( سه شنبه 22 تیر 1395 )